در حال بارگذاری ...
دوشنبه 15 بهمن 1403
nus.ac.ir

برگزاری مراسم بزرگداشت مقام معلم و تقدیر از اساتید برگزیده دانشکده و آموزشکده های فنی و حرفه ای مشهد

مراسم گرامیداشت مقام معلم و هفته سرآمدی آموزش، عصر روز جمعه، پانزدهم اردیبهشت‌ ماه با حضور اعضای هیئت‌علمی، مدرسین، مدیران دانشکده فنی شهید منتظری مشهد، آموزشکده های فنی وحرفه ای الزهرا(س)، ثامن الحجج(ع) و مسئولان دانشگاه فنی و حرفه ای استان در تالار همایش دانشکده فنی شهیدمنتظری مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای واحد خراسان رضوی، مراسم گرامیداشت مقام معلم و هفته سرآمدی آموزش، عصر روز جمعه، پانزدهم اردیبهشت‌ ماه با حضور اعضای هیئت‌علمی، مدرسین، مدیران دانشکده فنی شهید منتظری مشهد، آموزشکده های فنی وحرفه ای الزهرا(س)، ثامن الحجج(ع) و مسئولان دانشگاه فنی و حرفه ای استان و با حضور روسای قبلی دانشکده و آموزشکده های فنی و حرفه ای مشهدبویژه مهندس یاراحمدی، مهندس شخص سلیم، دکترناصری پوریزدی از دانشکده فنی شهید منتظری مشهد، سرکارخانم میرزایی و آقای نصیری از آموزشکده های فنی و حرفه ای  الزهرا(س) و ثامن الحجج(ع) همراه بود در تالار همایش دانشکده فنی شهیدمنتظری مشهد برگزار شد.

در این مراسم دکتر سیدمولاخاتمی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای واحد خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین سید جواد علیزاده موسوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه فنی وحرفه ای خراسان رضوی، دکتر نبوی معاونت محترم آموزشی، آقای نصیری، عضو هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه‌ای و حجت السلام حسین زاده به ارائه سخنرانی پرداختند.

  دکتر سیدمولاخاتمی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای واحد خراسان رضوی ضمن گرامیداشت مقام معلم و استاد مرتضی مطهری و اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای استان، در طی بیش از  پنجاه سال تأسیس این دانشکده ها، همت و عزم والای اساتید در جهت اعتلای آن  را ارزشمند عنوان کرد و افزود: افتخار می‌کنم که در دانشگاهی فعالیت می‌کنم که اساتید آن تمام تلاش و کوشش خود را درجهت حرکت این  دانشگاه به سمت قله‌های مهارت و دانش به کار گرفته‌اند و باعث شده است دانشگاه فنی و حرفه ای استان جزء بهترین ها در امر آموزش و مهارت های فنی دانشگاه فنی و حرفه ای  کشور گردد

  رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی بیان داشت : درخصوص اهمیت تعلیم و تربیت در پیشرفت یک جامعه همین نکته کافیست که اگر با دقت نگاه کنیم تمام دستاوردهای بشری و ایجاد هر تمدنی حاصل انتقال مفاهیم و آموزش تجربیات است .

این انتقال مفاهیم و تجربیات و آموزش یا ازطریق قلم و نگارش صورت پذیرفته  یا از طریق بیان و انتقال مفهوم به صورت کلامی (انجام پذیرفته شده است). در این بین اساتید و معلمین که رسالت خطیر انتقال تجربه فرهنگ و آموزش را بر عهده دارند در واقع از طریق شناسایی، هدایت و شکوفایی استعدادهای جامعه اصلی ترین نقش را در ساختن تمدن جامعه ایفا می کنند، به همین دلیل پاسداشت مقام استاد و معلم پاسداشت جامعه است.

 دکتر سیدمولا خاتمی بیان داشت: همانطور که شما همکاران محترم مستحضر هستید در چند دهه گذشته تب آموزش تئوری و نظری بسیار داغ بود، در دوران متوسطه غالبا" سه گرایش نظری، علوم تجربی، ریاضی فیزیک و علوم انسانی اقبال بسیار بیشتری در مقایسه با آموزش های فنی و حرفه ای داشت. آموزش های نظری، آموزش های تخصصی نیست و دانش آموزان پس از اتمام آموزش های نظری مهارت خاصی را کسب نمی کنند و تخصص خاصی را پیدا نمی کنند. به عبارت بهتر با گذراندن آموزش های تئوری _ عمومی و نظری صلاحیت و شایستگی لازم برای کسب یک عنوان حرفه را پیدا نمی کنند. بلکه نوجوان ما به امید تحصیل در یک سری از رشته های خاص با آموزش حجم انبوه و دامنه وسیعی از مطالب تمام ظرفیت فکری و ذهنی خود را معطوف شرکت در آزمون کنکور می کند.

 دکتر سیدمولا خاتمی در ادامه اظهارداشت: این رقابت، این انتخاب و درخواست این مسیر از نظری علمی هیچگونه تناسبی با استعداد ها و علایق دانش آموزان ندارد. دانش آموز به دنبال استعداد و علاقه  اش نمی رود به دنبال چیزی می رود که بعنوان ارزش برایش تعریف نشده است.در واقع در این رقابت درصد محدودی از شرکت کنندگان با صرف هزینه های هنگفت مادی و معنوی و با اختصاص دادن تمام ظرفیت ذهنی و فکری با تلقین این باور که خوشبختی یعنی قبولی در کنکور در رشته خاص موفق به تحصیل در رشته مورد نظرشان می شود.

 رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی در قسمت دیگر از سخنانش بیان داشت : خوشبختانه هم جامعه و هم سیاستگذاران و قانون گذاران نظام های آموزشی کشور به این نتیجه رسیدند که آموزش های مهارتی مسیری صحیح جهت شکوفایی استعداد ها و از طرفی جلوگیری از اسراف آموزشی است . اسراف آموزشی به این معنی که هزینه کلانی برای آموزش صورت پذیرد. اما خروجی آن منجر به هدایت تحصیلی شکوفایی استعداد و هدایت شغلی نشود. یعنی فارغ التحصیل دانشگاه در مشاغل غیر مرتبط با آموزشی که دیدند مشغول به کار باشند. هزینه برای آموزش شده اما آن آموزش سودمند نبوده یا در راستای علاقه و استعداد فرد نبوده و به عبارتی هدایت تحصیلی صحیح صورت نگرفته یا فرد به مهارت کافی در حین تحصیل نرسیده و یا اگر هر دوی اینها هم بوده است آمایش رشته ها بر اساس نیاز جامعه و صنعت کشور نبوده است. امروز جامعه و کشور به این نتیجه رسیده که باید ظرفیت علمی کشور معطوف حل مسئله و حرکت در مسیر علم سودمند باشد .

دکتر خاتمی در قسمت دیگری از سخنانش گفت: آموزشهای فنی و حرفه ای در کشور ما در آستانه یک تحول قرار دارد و رویکرد جامعه، صنعت،  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش به سمت توسعه و ترویج آموزش مهارتی است. در سال 96 قانون نظام جامع آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. نظام آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای 8 سطح مهارتی تعریف شده است و متولیان هر سطح هم تقریبا مشخص است. سطح کارگر ساده و کارگر ماهر که پایین ترین سطح مهارتی هستند توسط قدیمی ترین ارگان یعنی سازمان فنی و حرفه ای متولی برگزاری دوره های تربیت ساده و ماهر است. پیشنهاد می کنم  به صفحه نخست سایت سازمان فنی و حرفه ای نگاه کنید، هم تاریخچه و هم رویکرد این سازمان مشخص است. در کنار آن آموزش و پرورش، دوره های فنی و حرفه ای و کاردانش را تعریف کرد که فرد تحت آموزش رسمی پس از گذراندن دوره 3 ساله به فردی ماهر به سطح صلاحیت حرفه ای کمک تکنسین می رسد. دانشگاه فنی و حرفه ای که ارائه دهنده بالاترین سطح آموزش مهارتی و فنی و حرفه ای دانشگاه فنی و حرفه ای است که در دو سطح تکنسین ماهر و مهندس ماهر عالی در حال تربیت دانشجو می باشد. سعی شده در دانشگاه فنی و حرفه ای بستر مناسبی برای شکوفایی استعداد های جوانان این مرز و بوم فراهم شود و ان شاءالله در افق نزدیک به همت و همراهی اساتید محترم که اعضای موثر و اصلی، نقش آفرین و کارآمد در سیستم آموزش مهارتی کشور هستید بزودی دانشگاه فنی و حرفه ای به جایگاه شایسته خود در نقشه علمی کشور خواهد رسید .

 دکتر خاتمی رئیس دانشگاه استان اظهارنمود: گرچه اقرار می کنم ما در جایگاه ایده آل از نظر امکانات و تجهیزات آموزشی نیستیم اما تلاش را شروع کردیم که بتوانیم با کسب امتیازات و همچنین ارتباط با صنعت با صنایع مختلف و مرتبط نه تنها زمینه تدوین محتوی جدید آموزشی بر اساس نیاز واقعی صنعت و جامعه ایجاد شود بلکه با عقد تفاهم نامه های همکاری بستری برای اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان و همچنین استفاده از ظرفیت عظیم علمی اساتید جهت آشنایی با چالش ها و مشکلات صنایع و ارایه راهکار ایجاد کنیم. از طرفی با ایجاد مرکز رشدی پویا زمینه همکاری های علمی برای آن دسته از دانشگاهیانی که دارای ایده های خلاق هستند، فراهم شده است .

  رئیس دانشگاه استان در پایان صحبتهایش ادامه داد:  از تلاش ها و مساعدت های مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزشهای فنی و حرفه ای به ویژه از باب مشارکت در ساخت ساختمان هنر و معماری آموزشکده الزهرا (س) قدردانی و تشکر می کنم. انصافا" انسجام صنعت گران استان در مجمعی با رسالت توسعه و ترویج آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای و حمایت همه جانبه از آن، گواهی است بر آینده روشن این نوع آموزش ها می باشد.

در ادامه این مراسم با حضور دکترخاتمی و تعدای از مسئولان دانشگاه استان و با حضور روسای قبلی دانشکده و آموزشکده های فنی و حرفه ای مشهد از اساتید برگزیده در حوزه‌ آموزش تجلیل به عمل آمد