در حال بارگذاری ...
دوشنبه 15 بهمن 1403
nus.ac.ir
در گفت و گو با دکتر مهدی چم پور ریاست دانشکده فنی و حرفه ای شهید رجایی قوچان:

سیاست اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای مهارت است.

مشروح متن مصاحبه به شرح ذیل می باشد:

در جامعه امروز ما سعی می شود که فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها تا حد امکان مهارت در کار را آموزش ببینند چرا که ثابت شده است علم همراه با مهارت تاثیر بسیار زیادی را برای جامعه دارد. بر همین اساس و با همین سیاست دانشگاه فنی و حرفه ای تاسیس شد. در قوچان نیز آموزشکده شهید رجایی دانشگاه فنی و حرفه‌ای این مسئولیت خطیر را عهده دار است.

بر همین اساس به سراغ دکتر مهدی چم پور، سرپرست این مرکز، رفته‌ایم تا در خصوص نقش دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور و البته دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید رجایی قوچان که اخیرا مسئولیت این آموزشکده را ایشان عهده دار شده‌اند بیشتر آشنا شویم.

در ادامه شما را دعوت می‌کنیم تا این گفت و گو را مطالعه نمایید.

مهدی چم پور مدرک دکتری خود را در رشته علوم‌کامپیوتر با گرایش هوش‌مصنوعی از دانشگاه فنی گراتس در اتریش دریافت کرده است ایشان سپس دوره فوق دکتری خود را در همین گرایش در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات سپری کرد. از جوایز بین‌المللی ایشان می‌توان به جایزه مارشال پلن آمریکا و جایزه کووی اتریش اشاره کرد، وی همچنین دو جایزه بنیاد ملی نخبگان، جایزه شهید چمران و جایزه شهید کاظمی آشتیانی را در کارنامه خود دارد. در سوابق ایشان جایزه بورسیه تحصیلی خارج از کشور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1389 نیز به چشم می‌خورد.

دکتر مهدی چم پور پس از اینکه مدتی به عنوان معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قوچان به این دانشگاه خدمت نمود با حکم ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای کشور به عنوان سرپرست دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید رجایی قوچان منصوب شد.

در ادامه گفت و گوی ما با دکتر مهدی چم پور را مطالعه می نمایید.

 

جناب آقای دکتر چم پور لطفا در خصوص نقش دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کشور و سیاست این دانشگاه توضیح دهید؟

در پاسخ به این سوال به طور مشخص جمله وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، جناب آقای دکتر زلفی‌گل، را نقل قول می‌کنم که فرمودند «دانشگاه فنی و حرفه ای الگو، محور و مدار آموزش مهارتی‌محور در کشور است» که نشان از اهمیت موضوع و توجه بالاسری به آن دارد. هم اکنون وضعیت دانشگاه‌ها و آموزش عالی در کشور ما پس از 43 سال در وضعیتی مطلوب و روبه‌رشد قرار دارد و به لطف خداوند متعال در این حوزه دستاوردهای خیلی خوبی را کسب کرده‌ایم چنانکه در برخی حوزه ها مانند نانو، هوش‌مصنوعی، رباتیک، و غیره در دنیا جزء سرآمدان هستیم. ضمن این دستاوردها، کشور ما نیازمند تربیت متخصصین مهارت محور است چنانکه بتواند خلاء و نیاز ملموس جامعه را رفع نماید چنانکه دانشجویان و فرزندان ما با کارهای فنی بیشتر آشنا شوند و بطور عملیاتی در امور اجرایی کشور مانند حوزه‌های علمی بدرخشند.

دکتر چم پور در ادامه با اشاره به اینکه سیاست اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کشور مهارت آموزی است افزود: یکی از خلاء‌های جدی که در کشور ما موجود است نیروی متخصص و فنی است و بنابراین ماموریت دانشگاه فنی و حرفه ای در همین راستا است که این نیاز را مرتفع کند. به طور خلاصه امروز نقش دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت نیروی انسانی مهارت‌محور و فن‌پیشه است که بتواند در کف جامعه مشکلات مرسوم را شناسایی و مسئولانه آنها را رفع کنند چیزی که امروزه نیاز جدی جامعه است.

 

 دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید رجایی قوچان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این دانشکده یکی از مراکز علمی-مهارتی بسیار خوب است که بیش از 20 سال سابقه فعالیت و مهارت‌آموزی دارد. در حال حاضر 5 رشته کاردانی و 2 رشته کارشناسی شامل برق، الکترونیک، حسابداری، معماری و کامپیوتر در آن فعال است، این رشته‌ها اتفاقا جزء مهارت‌های مورد نیاز جامعه هستند که هدف اصلی دانشگاه رفع چنین نیازهای مهارت‌محور جامعه است. البته رشته‌ها و گرایش‌های فنی دیگری را نیز شناسایی کردیم که درصدد راه اندازی این مهارت‌ها هستیم و به امیدخدا به زودی شهرستان قوچان از وجود دانش‌آموختگان این مهارت‌ها بهره‌مند خواهد شد. به عنوان مثال، رشته تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی که هم مورد نیاز کشور و شهرستان قوچان است و هم علاقه‌مندان بسیاری دارد مورد موافقت اصولی قرار گرفته است و به زودی این رشته و چند مهارت دیگر را در مرکز شهید رجایی خواهیم داشت.

 

جناب آقای دکتر چم پور لطفا در مورد چشم انداز و اهداف نزدیک و دور دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید رجایی قوچان توضیح دهید؟

از آنجایی که مدتی را در خارج از کشور مشغول تحصیل بودم خیلی علاقه‌مندم تجربیاتی را که در کشورهای مختلف که اغلب آنها در صنعت بسیار پیشرو هستند مشاهده و کسب کردم را اینجا پیاده نمایم. یکی از مهمترین این تجربیات که اگر بخواهم به طور صریح وارد شوم، نقش مسئولانه دانشگاه در جامعه است چنانکه می‌تواند در سطح شهرستان قوچان، استان و جوامع بزرگتر تاثیرگذار باشد

امروز در جامعه ما نیازمند تکنسین‌ها و مهندسینی هستیم که بتوانند کارهای اجرایی را ماهرانه انجام دهند که این مهم، نیازمند تربیت افرادی است که هم علم آن کار داشته باشند و هم عملیاتی با آن کار آشنا باشند در واقع تلفیق این دو رکن، یعنی علم و عمل، که ماموریت اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است می‌توانند اثرات مهم و مفیدی در سطح زندگی مردم داشته باشد. به طور مشخص، از برنامه‌هایی که داریم حضور و درگیر کردن دانشجویان در صنایع، دامپروری و کشاورزی و به طور کلی در زندگی مردم است چرا که حضور یک فارغ التحصیل در کنار یک کشاورز، دامپرور، صنعتگر و غیره می‌تواند هم برای دانشجو و هم برای جامعه آثار مفید به همراه داشته باشد.

 

جناب آقای دکتر چم پور لطفا در خصوص ارتباط با صنایع نیز توضیح دهید؟

شهرستان قوچان ظرفیت‌های نهفته ارزشمندی دارد که شاید کسیکه از بیرون به آن نگاه می‌کند بهتر و واضح‌تر آنها را درک می‌کند. باید این ظرفیت‌ها فعال شود و بهره‌وری به همراه بیاورد چنانکه نهایتا مردم شهرستان، منطقه و کشور از آن بهره‌مند گردند این ظرفیت‌ها می توانند مواردی از قبیل آب و هوای بسیار خوب، گوشت و مواد گوشتی عالی، کشاورزی خوب، زمینه گردشگری جذاب و غیره باشند. اما از این ظرفیت‌ها چه بهره‌ای ایجاد شده است؟ هدف اصلی ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای همین است که چگونه در صنایع، دامپروری، کشاورزی وارد شویم و کمک کنیم که هم کمک به شهروندان و مخاطبان باشد و هم امور اجرایی اینچنین را به فناوری های نوین مجهز کنیم تا در نهایت به بهره وری بیشتر و ثروت سازی منجر گردد. به عنوان مثال، اینکه چگونه از اینترنت اشیاء (IOT)، یا پهپادها، یا هوش‌مصنوعی و غیره در کشاورزی، دامپروری یا صنایع استفاده کنیم و مثلا زمین‌های کشاورزی را با کیفیت بالاتر، با هزینه کمتر و با اتلاف منابع کمتر، کودپاشی یا سم پاشی کنیم. برای همه این موارد راه حل‌های علمی خوب وجود دارد که باید به شکل عملیاتی اجرا گردد تا کشور بتواند به جایگاهی که شایسته آن است تکیه زند.

 

سال 1401 به عنوان سال تولید، اشتغال و دانش بنیان معرفی شده است. در این خصوص و اینکه دانشکده فنی و حرفه‌ای چه نگاهی به این موضوع دارد توضیح دهید؟

اگر به عناوینی که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در طی سالیان گذشته به عنوان شعار سال فرموده‌اند نگاهی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که ایشان در قالب شعار سال به نیاز یا نیازهای اصلی جامعه و ضرورت توجه به آنها تاکید داشته‌‌اند. امسال نیز نیاز صریح کشور نیز در این سه کلمه دیده می‌شود که توسط ایشان عنوان شد. ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خود را مخاطب خاص این شعار می‌دانیم، بنابراین با تمام قوا در جهت نیل به آن تلاش خواهیم کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر من، امروز سرمایه اصلی ما که از نفت مهمتر است نیروی انسانی متخصص و مهارت‌محور است و باید این نیروی انسانی مشغول به کار شود و اگر درست استفاده شود می‌تواند چرخ‌های صنعت، کشاورزی و دامپروی را که ارکان یک کشور پویا و موفق هستند را به حرکت وادارند. بنده در کشور‌های مختلف که حضور داشتم، دیدم که کشورهایی که داعیه ابرقدرتی دارند در همین سه رکن یعنی صنعت، کشاورزی و دامپروری قوی هستند و ما نیز باید سعی کنیم در این موارد قوی شویم.

دکتر چم پور در ادامه به قسمت دانش بنیان نیز اشاره و افزود: این کلمه بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد چرا که اگر کارهایی که قبلا انجام می‌شده، امروز دانش را در کنارشان داشته باشند اتفاق‌های خوبی می‌افتد. به عنوان مثال، پهپاد برای سم پاشی یکی از کارهای با ارزشی است که دانشکده فنی در این خصوص فعالیت‌هایی داشته که از همین جا از علاقه‌مندان دعوت می‌کنم تا با حضور در این مرکز این امکانات را مشاهده و در صورت تمایل استفاده کنند. البته در صدد هستیم تا نمایشگاهی از توانایی‌ها و دستاوردهای دانشکده را در سطح شهر برپا کنیم.

 

یکی از عوامل موفقیت علاوه بر تلاش مدیران و پرسنل همکاری با مسئولین شهرستانی، استانی و کشوری است، لطفا در این خصوص رویکرد خود را توضیح دهید؟

الحمدلله ارتباط خیلی خوبی بین مسئولان در شهرستان قوچان وجود دارد و مسئولین با دلسوزی و همدلی خاصی پیگیر امور هستند ما هم وظیفه خود می‌دانیم تا نقش مسئولانه و دلسوزانه داشته باشیم و البته دستمان را به سمت تمام مسئولین دراز می‌کنیم تا به عنوان بخشی از این مجموعه بزرگ که علاقه‌مند هستیم دانش را به سمت زندگی و کار مردم ببریم و اگر نهاد، ارگان یا سازمانی علاقه‌مند به همکاری با ما باشد قطعا ما نیز استقبال می‌کنیم اگرچه ما منتظر نمی‌مانیم و خود برای این همکاری پیش‌قدم خواهیم شد با این حال ارتباط دو سویه، این مهم را تسریع می‌بخشد.

وی در ادامه نیز افزود: اقداماتی صورت گرفته و برنامه‌های خوبی نیز برای آینده در پیش رو داریم که بتوانیم شرایطی بهتر و خدماتی ارزشمند برای مردم ارائه کنیم و به زودی اخبار این موارد منتشر خواهد شد.

 

در خصوص تعامل با دیگر دانشگاه‌ها لطفا توضیح دهید؟

ما اگر به کل کشور به دید یک خانه و خانواده نگاه کنیم می‌بینیم که ممکن است فردی چیزی داشته باشد که دیگری نیاز دارد و با تعامل و همدلی می‌توان از داشته‌ها به بهترین شکل به گونه‌ای استفاده کرد که در نهایت سبب افزایش بهره وری و رشد کشور گردد. یکی از مسائلی که می‌تواند بیانگر نقش مسئولانه و دلسوزانه در کشور گردد همین تعامل سازنده، هم افزا و دلسوزانه است. ما در دانشگاه فنی و حرفه ای حتما سعی می کنیم تعامل پویا و دلسوزانه با دیگر آحاد جامعه، بخصوص دانشگاه‌ها داشته باشیم چراکه اعتقاد ما برای موفقیت کشور و مردم از همین مسیر تعامل و دغدغه‌مندی می گذرد.

 

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

دانشکده فنی با توجه به ماموریتی که دارد با آغوش باز به سراغ کارها و مسائل فنی خواهد رفت. ما به زودی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد که خدماتی برای مردم با هزینه بسیار پایین و البته با کیفیت بالا و نظارت اساتید ارائه خواهیم داد. ما به دنبال کارهای بسیار بزرگ ملی یا بین‌المللی نیستیم بلکه به دنبال این هستیم تا کارهای مورد نیاز مردم در جامعه را بتوانیم به دانشجویان‌مان به شکل علمی و عملی که مورد رضایت مردم باشد آموزش دهیم.

اگر نگاهی به فلسفه تاسیس دانشگاه‌ها در دنیا داشته باشیم می‌بینیم که در گذشته مردم با مشکلاتی مواجه می‌شدند، سپس سراغ افراد دارای علم و تجربه می‌رفتند و از آنها می‌خواستند تا در رفع مشکلاتشان کمک کنند. این رویه تکرار شد و اتاق فکرهایی ایجاد شد که این اتاق فکرها بزرگ و بزرگ‌تر شد و نهایتا دانشگاه تشکیل شد. لذا می‌توان نتیجه گرفت «دلیل ایجاد دانشگاه‌ها، رفع نیازها و مشکلات مردم بوده است». ما نیز می‌خواهیم با رویکرد تلفیق علم و عمل، به ارائه راهکار و رفع مشکلات مردم بپردازیم بنابراین مردم مشکلاتشان را به ما بگویند، ما نیز در حد بضاعت و توان در رفع آنها تلاش خواهیم کرد حتی اگر نیاز باشد از دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مرکز استان یا پایتخت یا سایر دانشگاه‌های کشور کمک خواهیم گرفت.

در پایان امیدوارم در این مسیر با یاری خداوند متعال و دعای خیر همشهریان عزیز موفق شویم و هرگونه نظر، پیشنهاد و همکاری را مورد استقبال قرار می‌دهیم.