در حال بارگذاری ...
دوشنبه 15 بهمن 1403
nus.ac.ir

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای:
آموزش های عالی فنی و حرفه‌ای اصل اساسی در رونق تولید است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از اصلی‌ترین پایه‌های تقویت تولید داخلی به شمار رفته و مهارت آموزی به دانشجویان دارای نتایج مثبت اقتصادی است.

دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس انجمن آموزش عالی ایران ضمن تشریح جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در کشور، به سهم این آموزش ها در ایجاد اشتغال مولد اشاره و عنوان کرد: اگرچه از آموزش های نظری نیز نباید غافل شد اما مهارت آموزی به افراد جامعه دارای ابعاد و نتایج مثبت اقتصادی است.

وی افزود: اگر آموزش های فنی و حرفه ای برگرفته از تقاضای بازار کار باشد و کارفرمایان، کشاورزان و صنعتگران نیازهای خود را اعلام کنند، می توان موثرترین نوع آموزش فنی و حرفه ای را ارائه داد.

به گفته دکتر صالحی عمران آموزش های فنی و حرفه ای در صورتی پربازده و اثربخش است که بر اساس نیاز بازار کار صورت گیرد در غیراین صورت، آموزشی صرفاً پشت درهای بسته، به رشد و ارتقای اقتصادی و فنی کشور منتهی نمی شود.

وی ادامه داد: تقاضای آموزشی دارای خاستگاه اجتماعی و در نگرش و رفتار آینده یک جامعه اثرگذار است. در چنین فرآیندی نیز ارزش های آموزشی به مرور در اجتماع جای گرفته و گاهی در طول زمان تغییر می کند.

صالحی عمران با بیان اینکه آموزش های فنی و حرفه ای نیز بی تاثیر از قاعده تقاضای آموزشی جامعه و شکل گیری ارزش ها نیست، عنوان کرد: جامعه کنونی ایران دارای چالش هایی در تقاضای آموزش های فنی و حرفه ای است و این حوزه به توجه و فرهنگ سازی نیاز دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در ادامه از علاقه خانواده و جامعه به دستیابی به سطوح آموزش عالی سخن گفت و افزود: به طور معمول خانواده ها سرمایه گذاری مناسبی برای ورود فرزندان به دانشگاه و مراکز آموزش عالی انجام می دهند که اگر این خواست اجتماعی نبود، با انبوهی از مراکز آموزش عالی و جمعیت چهارمیلیونی دانشجویان روبرو نبودیم. اما این در حالی است که بخش زیادی از این تقاضا در دریافت آموزش های نظری انباشته شده است.

صالحی عمران با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی و تغییر نگرش نسبت به آموزش های فنی و حرفه ای بر عهده سیاستگذاران آموزشی، اجتماعی و اقتصادی است، تصریح کرد: نگاه کلی جامعه نسبت به آموزش های فنی و حرفه ای دارای تردید است و از نظر فرهنگی در این حوزه ضعف داریم. از این رو فرهنگ سازی و تغییر نگرش نسبت به مهارت آموزی را باید جدی گرفت و برنامه ریزان تلاش بسیاری در این حوزه کنند.

 

** آموزش و پرورش؛ مسئول فرهنگ سازی

صالحی عمران فرهنگ سازی در حوزه آموزش های مهارتی را بر عهده آموزش و پرورش دانست و گفت: نهاد آموزش و پرورش بزرگ ترین وظیفه در جذب علائق دانش آموزان و خانواده ها به آموزش های مهارتی دارد.

وی افزود: آموزش و پرورش باید این نگرش را در دانش آموزان و خانواده ها ایجاد کند که آینده شغلی و کیفیت زندگی افراد ارتباط جدی با آموزش ها و مهارت فنی و حرفه ای دارد. از این رو، باید خانواده ها را به سوی آموزش های فنی و حرفه ای جلب کرد تا در سطح آموزش عالی وارد رشته های مهارتی شوند